Bataviarosen


Havde det ikke været for strandfoged Kai E. Kristensen og hans hustru Vera, var ”Strandingsrosen” nok gået tabt. I 1950 henter Kai E. Kristensen de få roser, der var tilbage ved resterne af hans forældres hus ved Bøvling klit.

Flere huse var i 1940 blevet eksproprieret, idet der skulle bygges dige på stedet, og i dag ligger alle husene i havet. Kai fortæller , at roserne var fra et Norsk motorskib med navnet Batavia, som strandede den 9. december 1923, 1 km nord for Thorsminde.

Batavia var på vej fra Rotterdam til Oslo med stykgods, krydderier og flere tusinde roser, der stadig kan findes enkelte steder. Den 19 mand store besætning blev alle reddet i land. Storm og dårlig vejr forsinkede bjergningen; men den 29. januar 1924 blev der på auktionen solgt for 151.000 kr., deriblandt 30 ton skinner.

Den 1. februar 1924 bliver Batavia trukket flot og bugseret til Norge da vejret tillod det. Knud Klippenberg fra Fred. Olsen og Co. fortæller, at Batavia den 8. november 1942 blev sænket af tyskerne på floden Cebu i Marokko, for at forhindre allierede fartøjer i at komme til Port Lyantey.

Rosen er senere blevet opformeret og sælges nu under navnet ”Strandingsrosen” fra Laubjergs Rosenhave i No ved Ringkøbing. - Og en af dem er altså ”strandet” her ved sjægtelaugets hus i Hjarbæk – en passende placering for en maritim rose.